Friday, April 20, 2012

Jum share ilmu sikit.

Hmm..sebenarnye tengah dok pikiaqq nak tulih  pasaii paa di Blog ni. Bosan cek abaq kat hangg..cuti2 takda wat paa pun tak boleh. Nantilah one day nak cari main topic tulih kat sini nouhh.. Yela mixed topic / love story only / sense humour only / ownstory kaa.. tapi kalau own story jaa..sapa nak baca? Takut kalut hang melluatt dok baca cek punyaa laiiifffe yang sangat "ermm..bowrringg!" Takut nanti bila cek dengaq hang habaq mai lagu tu kat cek takut cek wat serangan balaih pulakk..tak beh laa gugurl men balaih2 serang2 hendap..hihihi (bajet gelak kiut).

Erm...okay berbalik pada keceritaan saya di sini..kite rase cam kite nak tetapkan dulu panggilan gugurl kat ampaa-ampaa blog smuaa..cek sebenaqnyaa tak biasaa broo laa nak panggil aku kauu..cam ganaihh jaa bunyiknyaa..ngn kawan2 pun panggil awak kitee.. (comel lettew) tapi bilaa cek taip2 ni cam baru lah syiokk sikit nak bacaa kann..kay mulai dari saat ni..saya akan tukar panggilan saya dengan anda sebagai aku / kau. Okay?hehe. Sape yang kenal awa tu lepas bace blog mesti dah tak kenai sangat..takpelaa..peduli cek?hueehehe.

Kay salam uollzz..hari ni hari jumaat..Hari jumaat adalah sangat mulia kan? Penghulu segala hari. Pagi tadi lepas solat subuh..tibe-tibe terasa malas nak baca buku..the carik2 terambil pasal cerita hari kiamat..hmm. Aku macam dapat rasa yang dia semakin hampir..and sampai aku tertanya-tanya sempat tak aku nak kaawen ni? Yelahh..lagi beberapa tahuntahun je..insyaAllah..:P. Hmm aku macam dapat rasa yang even tahun depan punn aku macam tertanya-tanya..wujud lagi tak dunia ni?hmm.. MasyaAllah tak tau nak cakap macam mane.. Tapi lepas baca buku ni.. Aku baru dapat tahu yang Kiamat ni terbahagi kepada 3 bab :
I = Peristiwa2 yang akan terjadi sebelum kemunculan dajjal.
II = Kemunculan Dajjal
III = Peristiwa2 yang akan terjadi setelah pembunuhan Dajjal sehingga terjadinya hari kiamat.
Hmm..aku baru baca Bab pertama..itu punn tak habis lagi..sebab tak boleh tidur tertidur..huhu. Okay aku nak share sikit point apa yang aku rasa menarik untuk di share kan :-

i. Ada sesetengah masyarakat mengaggap kemunculan Dajjal adalah merupakan kehadiran seorang tokoh baca balik.. ape diee murid2? TOKOH.. yang mereka nanti2kan. Hmm..tokoh? adakah..

ii. Pembangunan yang semakin meningkat di kawasan Jerussalam kera tanah2 orang Arab Palestin terus dibeli oleh orang Yahudi dan mereka telah mendirikan bangunan yang besar2.

iii. Munculnya Imam Mahdi dan akan memimpin Islam, iaitu dunia tidak akan kiamat sehinggalah bangsa Arab dan Ajam dikuasai oleh seorang lelaki keturunan Rasulullah s.a.w iatu Imam Mahdi. Beliau akan memerintah antara tujuh, sembilan, tiga puluh atau empat puluh tahun menurut riwayat yang berbeza..mengikut zaman keemasan, zaman pertengahan dan melihat kepada keseluruhan masa pemerintahannya.

iv. Imam Mahdi mengumpul kekuatan dan pertempuran antara tentera beliau dengan As Sufiyani yang mana pertempuran ini berakhir dengan kekalahan pihak tentera As Sufyani dan dia dibunuh dekat sebuah gereja di 'Thor Zaita'.

Hmm..takut kan menjadi umat akhir zaman? Tapi bagi aku kita hidup kat zaman mana2 pun still ada kelebihan dankeburukan dia..Apa dia? Fikirlah sendiri.. :)

2 comments:

  1. wahhh bagus nyeeee KAU ni.terpesona AKU dgn KAU .gile la. (eh AKU rase cm cute plak kan gune AKU-KAU.hahahahaha) :P

    ReplyDelete
  2. Haaa apee mane boleh aku kau ngan akak.
    Akak tuee wat care tuee..kikikiki..
    wahh..terpesona you!
    kakk tadi awa men bowling pastu kann..
    ade sorg mamat ensem..cool laa..
    kalau akk ade boleh akk tackle diee..hehe :P

    ReplyDelete